.:: Sahabat_Maya ::.

Thursday, September 22, 2011

Ijazah VS Risalah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang


Alhamdulillah~

Entri kedua setelah menjejakkan kaki di atas tanah UMSKAL.

Melihat suasana tarbiyah di sini setakat ini, ALHAMDULILLAH, ada sahaja terlihat mereka yang berkopiah serta bertudung labuh di sekeliling.

Tidak kurang juga golongan yang sebaliknya. Na'udzubillah~

Sedang asyik dilayan rasa gembira dan teruja setelah bergelar seorang mahasiswa, tiba-tiba fikrah saya tersentak dengan satu persoalan.

"Ijazah atau Risalah?"

Risalah Itu Perlu Disampaikan

Memang telah menjadi tanggungjawab mereka yang bergelar "Muslim" dan "Mukmin" untuk menyeru kepada kebenaran dan berusaha untuk meninggalkan kemungkaran. Tidak kiralah keadaan apa sekali pun. Bujang senang? Sudah berpunya? Telah bertunang? Anak keliling pinggang? Ya, TIDAK KIRA apa pun keadaan kita, ia sudah menjadi tanggungjawab untuk kita tunaikan.

Dakwah itu wajib.

Maka dengan adanya perkataan 'wajib' itulah kita mesti laksanakan ia. Dan tidak semestinya ia terlaksana di masjid, dalam usrah, tazkirah dalam kuliah atau sebagainya, walhal dalam kita menjalani kehidupan seharian kita juga Allah memberi kita peluang untuk kita menyampaikan dakwah itu.

"Saya ini bukan jenis yang hebat dalam agama. Alim? Jauh sekali. Macamana nak dakwah?"

Seringkali terlafaz kata-kata seumpama ini untuk dijadikan alasan.
Hmmm~~~

Ya, dakwah perlukan ilmu. Tidak dinafikan. Tetapi itu bukanlah alasan untuk kita tidak melaksanakan tanggungjawab tersebut. Apa yang penting dalam dakwah adalah kita ada niat dan usaha untuk mendekatkan diri dengan Allah sekaligus membawa manusia yang berada di sekeliling untuk bersama kita. 

Boleh sahaja dakwah itu dalam bentuk kita menunjukkan akhlak yang baik kepada sekeliling. Berpakaian kemas, berdisiplin dan sebagainya. Itu merupakan salah satu cabang dakwah bahkan ia juga merupakan cara atau uslub yang seringkali Rasulullah S.A.W praktikkan.

Akan tetapi, biarlah kita berdakwah dengan kemahuan yang ada pada diri, bukannya sebab terpaksa, disuruh atau sebagainya. Biarkan diri ini merasa kenikmatan di dalam melakukannya sehinggakan pada satu tahap kita terasa kosong dan sepi tatkala mana kita tidak melaksanakan tanggungjawab ini. Apabila rasa nikmat ini sudah dalam ada dalam diri, maka timbullah satu istilah yang hebat, "ISTIQAMAH!".

Mengajak mentadabbur alam juga salah satu daripada cabang dakwah. SubhanaAllah~

Senang? Tidak Sama Sekali!

"Aku busylah hari ini. Kelas sampai malam, mungkin lain kalilah pergi masjid ya. Aku tak mahu ketinggalan kelas"

"Kau pergilah dulu ya. Kalau ada kesempatan, adalah aku kat masjid tu. Kalau tak ada, aku sibuklah masa tu. Maklumlah, assignment bertimbun belum siap lagi"

Memang tidak senang!  

Sedangkan Rasulullah S.A.W sendiri menghadapi kesulitan dalam menyampaikan risalah Allah, apa lagi kita yang sekadar hamba Allah yang biasa ini.

Tapi, setiap kesulitan itu pasti ada kesenangannya bukan?

Jadi mengapa perlu kita merungut? Ada yang mengatakan bahawa dakwah ini hanya membuang masa dan tenaga kudrat sebab mad'u yang kita ajak tidak memberikan respon seperti yang kita harapkan.

Maka perkara itulah yang hanya akan menjauhkan diri kita daripada Allah!

Astaghfirullah~

Perlu diketahui, jalan ke neraka itu dikelilingi dengan kesenangan dan kemudahan. Manakala, jalan ke syurga penuh dengan duri, penat lelah, kesukaran dan perkara yang sama waktu dengannya.

Kalaupun apa yang kita ajak itu ditolak, jangan sekali-kali mengalah. Bukankah kadang-kadang kalau kita mengajak kawan makan pun akan ditolak?
Berdakwah untuk 'memberi' bukannya untuk 'menerima'.

Maka, bersabarlah~

Mengenal Erti Penyampaian Risalah dalam Mengejar Segulung Ijazah
Bagaimana?

Pelbagai cara. 

Contoh?

Kaitkan apa yang diajar dengan dakwah dan tarbiyah, kemudian sampaikan kepada sahabat-sahabat.

Kita ambil contoh, dari skop Biologi.

Tubuh badan kita mempunyai satu sistem pertahanan badan yang dipanggil sistem imunisasi.

Semasa badan kita mengalami kesakitan atau penyakit, satu sel akan terkeluar daripada badan kita untuk melawan segala virus-virus yang datang daripada penyakit itu. Dan semakin kerap kita sakit, semakin kuat pertahanan badan kita terhadap penyakit itu.

Cuba situasi ini kita lihat dari kaca mata tarbiyah dan dakwah.
Dalam kehidupan kita ini, seringkali kita diberi ujian daripada Allah yang mana kita tahu ia bertujuan untuk mentarbiyah kita.

Semasa kita mengalami dan merasakan ujian tersebut, satu kesedaran akan timbul daripada kita sendiri untuk membuatkan diri kita cekal dan tabah menghadapinya. Dan semakin kerap kita diberi ujian, semakin kuat pertahanan badan dan rohani kita untuk menghadapi ujian yang diberikan.

Mudah bukan?

Kemudian, benda tersebut disampaikan kepada sahabat-sahabat yang lain agar mereka lebiih memahami hakikat kehidupan sebenar.

Maka, dakwah itu terlaksana di situ.

Membantu AgamaNya, Kita Akan Dibantu
Seorang sahabat yang saya kenali ketika masih menuntut ilmu di Kolej Matrikulasi Labuan (KML), seorang yang hebat dari segi dakwahnya, hebat berkata-kata. Ditakdirkan untuk mengambil kos Perakaunan dan untuk menjadikan cerita ini lebih menarik, dia langsung tidak mempunyai asas dalam bidang tersebut.

Tapi yang takjubnya, semester pertama sahaja pointernya sudah mencapai 3.5 ke atas, belum dinyatakan lagi pointer semester kedua yang mencapai 3.9 ke atas. Di samping pencapaian yang memberangsangkan dalam aspek yang lain.

Mengapa?

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad : 7)

Jadi, mengapa perlu disia-siakan peluang ini, sedangkan Allah sudah berjanji?

Kesimpulan
Perlu diketahui, dalam menyampaikan risalah, kita tidak boleh meninggalkan misi mendapatkan segulung ijazah. Kedua-dua misi ini perlu seiring dan sejalan.

"Tidak salah untuk kita berdakwah, tapi jangan tinggalkan study. Dan tidak salah kita dahulukan study kerana ia juga bermanfaat untuk dakwah dan agama. Tapi perlu seimbangkan benda tersebut. Ingat! Dakwah nombor satu, tapi akademik bukan nombor dua tahu!"

Mengimbau kembali pesanan naqib di sekolah menengah dahulu.
Maka, "risalah DAN ijazah" ataupun "risalah ATAU ijazah"?

.:: Sedang berusaha ke arah itu. InsyaAllah ::.

Wallahu'alam















No comments: